Skip to main content


اخبار

بازدید ریاست دانشگاه از پژوهشکده غدد

ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همراه دکتر افشین زرقی معاونت پژوهشی، دکتر شهنام عرشی معاونت بهداشتی و دکتر امیرحسین ضیایی قائم مقام معاونت آموزشی و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاه در تاریخ بیست و چهارم آبان ماه از پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم بازدید کردند.
در آغاز این جلسه دکتر فریدون عزیزی ریاست پژوهشکده ضمن خوش آمد گویی به میهمانان، تاریخچه ای اجمالی از روند شکل گیری پژوهشکده و ساختار فعلی آن را بیان و پس از معرفی مدیران پژوهشکده به تشریح همکاریها با سازمان جهانی بهداشت و زیرمجموعه های وظایف محوله در این ارتباط نظیر تعداد مقالات منتشره، راهنماهای بالینی تدوین شده، کتب چاپ شده فارسی و انگلیسی، فعالیتهای انجام شده داخلی و بین المللی در حوزه مقابله با اختلالات کمبود ید و نتایج آن و نیز تمرکز اخیر آن بر زنان باردار، مطالعات کوهورت مانند مطالعه تیرویید تهران، مطالعه قند و لیپید تهران و معرفی ویژگی های آن از جمله جمعیت تحت مطالعه، سابقه و تنوع اطلاعات جمع آوری آن و همچنین مداخلات و دستاوردهای آن پرداخت.
وی در ادامه ظرفیت سازی نیروی انسانی در رشته های فوق تخصصی غدد، دکترای تخصصی و دکترای پژوهشی، جلسات آموزشی و علمی، روند رشد تولید مقالات حوزه غدد و نیز همکاری های بین المللی به ویژه برنامه اخیر خاتمه چاقی کودکان را توضیح داد.
سپس دکتر مهدی هدایتی رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی پیشرفت های مطالعات نوین ژنتیکی در پژوهشکده و تعاملات با مراکز علمی بین المللی در این ارتباط و نیز چشم انداز آینده آنها از جمله نوید تعیین ژنوم انسانی در نژاد ایرانی در ماه آتی را گزارش داد.
در ادامه دکتر مریم دانشپور مطالعات ژنومیکی انجام شده مرکز تحقیقات متبوع خود و ارتباط با موسسه دکود کشور ایسلند به عنوان برترین نهاد بین المللی علمی در حوزه ژنتیک و یافته های ویژه آن و نیز تاثیرات آنها بر سیاستگزاری های بهداشتی را تشریح کرد.
در دنباله جلسه، مرکز اندوکرینولوژی تولید مثل به عنوان یک مرکز تحقیقات منحصر به فرد در کشور توسط دکتر فهیمه رمضانی تهرانی ریاست این مرکز معرفی که طی آن علاوه بر گستره حوزه ها، تنوع مطالعات انجام شده و رشد قابل ملاحظه انتشارات آن مرکز، گزارش طرح های کاربردی در سلامت زنان و وجوه مختلف آن از جمله کاربردهای بالینی و کشوری آنها ا ارائه شد. وی همچنین برنامه های آینده مرکز تحقیقات تولید مثل را معرفی کرد.
سپس روسای مراکز تحقیقاتی پژوهشکده به تفکیک و به صورت اجمالی معرفی مراکز خود را با تمرکز بر فعالیتهای یکساله اخیر انجام دادند.
عملکرد علمی و اجرایی گروه آمار و اپیدمیولوژی در بررسی های کاردیومتابولیک و شبکه ملی کوهورت، عنوان گزارش بعدی بود که توسط دکتر داود خلیلی مدیر گروه آمار و اپیدمیولوژی بیان گردید.
دکتر آزیتا زاده وکیلی معاون پژوهشی پژوهشکده در فرصتی کوتاه عملکرد سالانه ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشکده و فعالیتهای آن در راستای اقدامات مهم بهداشتی ـ درمانی در کشور را گزارش داد و پس از ایشان دکتر شهرام علمداری معاونت پشتیبانی پژوهشکده به ارائه عملکرد اجرایی و پشتیبانی پژوهشکده و گزارش فعالیتهای شرکت دانش بنیان پژوهش کاو آفاق و معرفی محصول یدوفولیک پرداخت .
در ادامه حمید عباسی مدیر امور مالی گزارش عملکرد مالی سالانه پژوهشکده را بیان کرد و به پرسشنهای مسئولان در این خصوص پاسخ گفت.
بعد از صحبت های ارائه شده، دکتر ضیایی قائم مقام معاونت آموزشی در سخنانی ضمن تشریح وظایف دانشگاهها خصوصا دانشگاههای علوم پزشکی، اعم از آموزش، تولید علم و تولید ثروت، از اقدامات انجام شده در پژوهشکده تقدیر کرد و به تمرکز بر روی مزیت های نسبی با نگاه منطقه ای و بین المللی تاکید و پژوهشکده را واجد این قابلیت دانست.
دکتر زرقی، معاونت پژوهشی دانشگاه نیز با تفکیک پژوهشها به دو گونه تولید علم و تولید ثروت از وجود هر دو نوع این تحقیقات در پژوهشکده ابراز خرسندی کرد.
وی در ادامه به رشد 33 درصدی تولید مقالات و افزایش نمایه شدن مقالات دانشگاه و نیز ایجاد بانک اطلاعات انتشارات دانشگاه خبر داد.
در خاتمه جلسه، دکتر آقاجانی ریاست محترم دانشگاه ابتدا از شخصیت دکتر عزیزی تقدیر و سپس به رشد پژوهش دانشگاه در دوران تصدی دکتر زرقی اشاره کرد. وی با توجه به ضرورت تحول دانشگاه ها بر مبنای رشد طبق معیارهای جدید جهانی و یادآوری زیر ساخت های موجود به سرفصل های مهم ایجاد تغییرات در حوزه پژوهش اشاره کرد و نقش پژوهش در سلامت جامعه را در کنترل بیماریهای غیرواگیر الزامی دانست.
وی با ذکر بحران روند پیر شدن جامعه در کنار گسترش بیماریهای غیرواگیر، حرکت غیرهدفمند ورود فن آوری و داروها بدون لحاظ کردن شرایط مالی کشور را نگران کننده دانست و پژوهش ها را به عنوان تعیین کننده اولویت ها در این حوزه اشاره کرد.
ایشان عمل بخشیدن به تحقیقات و تاثیر آن در نظام سلامت و تولید ثروت را بسیار مهم ذکر کرد. ارتباط گسترده با صنعت و همچنین اهمیت جذب منابع مالی و عدم اتکا به بودجه های محدود دولتی را از شاخصه های مهم و ضروری ذکر کرد.
دکتر آقاجانی با تقدیر از تربیت نیروی انسانی، توسعه زیر ساختها را الزامی دانست و اضافه کرد بایستی ارتباطات بین المللی نیز گسترش یابد.
ریاست دانشگاه ارزشهای حضور پژوهش در رسانه شامل خودباوری علمی و غلبه بر فضای منفی را متذکر و اهتمام بیشتری در این خصوص را خواستار شد.
ارتباط پژوهش با سایر بخش های دانشگاه به ویژه در آموزش و نظام ارائه خدمات یکی دیگر از سرفصلهای ضروری ذکر شده بود. تاثیر نتایج پژوهش در حوزه درمان نیز توسط ایشان خطاب به حاضران جلسه تاکید شد.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از فعالیتهای انجام شده در پژوهشکده نسبت به مساعدت دانشگاه با پژوهشکه ابراز امیدواری کرد.
پس از پایان این نشست ریاست دانشگاه و هیات همراه از برخی از قستهای پژوهشکده بازدید کردند.


نظر شما:

Back to top 
news search phone-fill research phone-fill marker-fill liaison email-fill facebook twitter youtube translate